Eläinlääkäri Jyväskylässä

Yhteystiedot

Jyväskylän Vaajakoskella sijaitsevalla Halssilanrinteen Eläinlääkäriasemalla otan vastaan pieneläimet: koirat, kissat ja muut lemmikkieläimet jo vuosien kokemuksella. Hoidan lemmikkien sairauksien lisäksi mm. lemmikkien terveydenhoitoon kuuluvat hammaskiven poistot, kastraatiot ja kissojen sterilisaatiot. Palveluihin kuuluu myös mm. tiineysultra ja pentuetarkastus sekä mikrosirutus.

Koiran ja kissan hammaskiven poisto

Lemmikeille kertyy hammaskiveä aivan kuten ihmisillekin. Koirien ja kissojen hammaskiven poisto suoritetaan ultraäänilaitteella
nukutuksessa, jolloin toimenpide on eläimelle kivuton.

Koiran ja kissan kastraatio

Kissojen kastraatio tehdään yleensä, jotta kollin tarve merkkailla reviiriään, käyttäytyä vihamielisesti muita kolleja kohtaan ja käyttäytyä muutenkin urosmaisesti vähenisi. Kastraatio on jälkihoidon kannalta normaalisti melko vaivaton toimenpide kissalle.

Koiran kastraatio poistaa uroksen kiinnostuksen narttujen juoksuaikoja kohtaan ja vähentää aggressiivista käytöstä muita uroksia kohtaan.

Kissan sterilisaatio

Leikattu kissa ei luonnollisesti voi enää saada pentuja. Sterilisaatio myös vähentää tiettyjen sairauksien, kuten nisäkasvainten ja kohtutulehduksen riskiä. Leikatut eläimet lihoavat yleensä herkemmin kuin leikkaamattomat, joten leikkauksen jälkeen useimmille kannattaa muuttaa ruokavalio kevyemmäksi.

Tiineysultra

Tiineysultrassa tutkitaan, onko kissalle tai koiralle tulossa pentuja.
Niiden tarkkaa lukumäärää ei voi sen perusteella sanoa, mutta suuntaa
antavan pentujen määrän lasken. Ultraus voidaan tehdä, kun oletetusta
hedelmöityksestä on kulunut noin 4 viikkoa.

Kissan kolmoisrokotus

Kissan kolmoisrokotus suojaa kissaa kissarutolta ja kahden eri viruksen aiheuttamien kissaflunssien oireilta.

Koiran nelosrokotus

Koiran nelosrokotus suojaa koiraa penikkataudilta, tarttuvalta maksatulehdukselta, parvoripulilta ja kennelyskältä.

Lemmikin terveystarkastus

Rokotuksen yhteydessä teen lemmikille aina kliinisen terveystarkastuksen eli kuuntelen sydämen, tarkastan mm. ihon, korvien ja silmien sekä suun ja hampaiden kunnon. Katson myös, onko lemmikin paino sopiva ja tarvittaessa keskustelen sopivasta ruokavaliosta.